Hizmetler

Kosova’da altyapı ve üstyapı yatırımlarının yanı sıra çok sayıda konut inşaatının da bulunması inşaat sektörünü ülkenin en öncelikli sektörü haline getirmiştir. Kosova’da son yıllarda yaklaşık 60.000 konut inşaası ile birlikte inşa edilen kentsel altyapılar (yollar, içme suyu, kanalizasyon, telekomünikasyon vb.) okullar, lokantalar ve alışveriş merkezleri bu sektöre önemli bir canlılık kazandırmıştır. 

Ülkedeki ulaştırma altyapısının kötü durumda olmasından dolayı özellikle 2011 yılından itibaren ülkeye yapılan uluslararası yardımların ve Kosova Hükümeti sermaye yatırımlarının önemli bir bölümü yol ve otoyol yapımına tahsis edilmiştir.

Bu çerçevede, Kosova’nın en büyük altyapı yatırımı olan Arnavutluk - Kosova sınırındaki Morine şehri ile Kosova - Sırbistan sınırındaki Merdare kasabası arasındaki oto yol inşaatı Bechtel & Enka JV (Türkiye – ABD) konsorsiyumu tarafından 2013 yılında tamamlanmıştır. Söz konusu oto yol projesi inşaatının değeri sözleşmeye göre 857,7 milyon ABD Doları’dır. Ancak projenin revize edildiği, başlangıçta 85 km olan yol uzunluğunun bağlantı yolları ile beraber 149 km’ye ulaştığı, dolayısıyla projenin maliyetinin de 1,3 milyar ABD Doları’na yükseldiği proje yetkilileri tarafından ifade edilmektedir. Otoyol projesi ile Kosova ekonomisinin Arnavutluk’un Durrës Limanı yoluyla uluslararası pazarlara ulaşması sağlanarak Adriyatik Denizini Batı Avrupa’ya bağlayacak olan 10 numaralı Trans-Avrupa Koridoru’nun da bir parçası olmuştur. Ayrıca Priştina’yı Makedonya’ya bağlayacak 65 km uzunluktaki yeni otoyol projesine ilişkin ihaleyi 821 milyon ABD Doları bedel ile Bechtel & Enka JV (Türkiye – ABD) konsorsiyumu kazanmıştır.

Ülkede gelir seviyesi düşük olmasına rağmen, özellikle kırsal kesimde geniş aile yapısı içinde aile dayanışması ve yurtdışında çalışan Kosova’lıların ülkede yaşayan yakınlarına para aktarımları ve özellikle barınma ihtiyacının önemli ve öncelikli görülmesi hatta konutun bir statü simgesi olarak algılanmasından dolayı inşaat sektörünün canlı kalmasına neden olmaktadır.